Je bent heel blij met je hardwerkende mensen en wil ze graag behouden. Maar echt even de tijd nemen om je waardering te tonen? Lastig met die volle agenda. Toch is waardering tonen belangrijk, schreven we al eerder. Het vergroot het werkplezier van je werknemers en verkleint de kans op verzuim. Wij geven je 10 tips om meer waardering te tonen.
Hoe vaak toon jij je waardering voor je werknemers? Margot Joosen, onderzoeker arbeid en gezondheid (Tilburg University), kan het belang ervan niet vaak genoeg benadrukken. Werknemers die zich gewaardeerd voelen, hebben meer werkplezier, zijn loyaler en verzuimen minder. Wat oprechte waardering verder doet voor je werknemer (en voor jezelf), lees je in het interview met Margot.
Ook uit internationaal onderzoek, van bijvoorbeeld multinational Workforce, blijkt dat waardering tonen je veel oplevert als werkgever. Zo’n 69% van de werknemers zegt harder te werken als ze het gevoel hebben dat hun inspanningen gewaardeerd worden. Zo’n 78% zegt dat gezien worden ze motiveert in hun werk.
Zeg niet: ‘Goed gedaan!’, maar maak duidelijk wat iemand zo goed heeft gedaan.
Het goede nieuws is: waardering tonen is simpeler dan je denkt. Je hoeft echt niet iedere dag prijzen voor de beste werknemer uit te delen (liever niet zelfs). Lintjes zijn nergens voor nodig. En ook ingewikkelde strategieën zijn overbodig. Hoe je dan wel oprecht je waardering uit? We geven je tien tips.
Om als werkgever te weten wat je werknemers belangrijk vinden, moet je hen écht leren kennen. En regelmatig in gesprek gaan. Margot: “Op het werk hebben we het vaak over werkdruk, targets en productiecijfers. Wat gaat er (nog) niet goed? Waar we het weinig over hebben, is: wat vind je nou zo leuk aan je werk?”
Zo’n gesprek is op zichzelf al een teken van waardering. “Die interesse alleen al kan ervoor zorgen dat je werknemers langer voor je blijven werken, omdat ze zich gehoord en erkend voelen. Uit ons onderzoek weten we ook dat het de sfeer in een team verbetert.”
Bij voorkeur stel je tijdens zo’n gesprek drie vragen aan je werknemer: Wat vind je belangrijk in je werk? Wat heb je daarvoor nodig van mij als leidinggevende? En wat kun jij daar zelf aan bijdragen? “Stel dat iemand het belangrijk vindt om kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Dan kun je die persoon een cursus aanbieden. Een ander hecht misschien juist meer waarde aan flexibele werktijden, omdat hij of zij een jong kind heeft.”
Je hoeft als werkgever niet al je werknemers precies dezelfde manier van waardering te geven. Juist niet. “Denk niet in het geven van gelijke middelen, maar in het bieden van gelijke mogelijkheden”, is een belangrijke boodschap van Margot. “We moeten af van het idee dat waardering een soort one size fits all is. Als je je werknemers goed kent, weet je wat ze nodig hebben om goed te functioneren. Het is echt maatwerk.”
Als je aandacht besteedt aan wat je werknemers goed kunnen, gaan ze floreren.
Het is dan wel belangrijk dat je open bent over de manieren waarop je werknemers waardeert, zodat ze niet het idee krijgen dat je iemand voortrekt. Een tip: maak deze ‘waarderingsmethode op maat’ een vast onderdeel van je hr-beleid.
Waardering is niet: heel hard door het kantoor roepen dat mensen ‘lekker bezig zijn’. Daardoor voelt niemand zich echt persoonlijk aangesproken. Maak dus ruimte in je agenda voor een-op-een gesprekken met je werknemers. Ga eens samen met je werknemer wandelen, koffie drinken of lunchen. En richt dan al je aandacht op hem of haar.
Spreek je je werknemer een-op-een? Praat even niet over jezelf, of over algemene zaken die het hele team aangaan, maar vraag hoe het gaat met de werknemer. Thuis én op het werk. Waar krijgt iemand op het werk energie van? En wat doet hij of zij thuis om te ontspannen? Luister aandachtig en vraag door.
Zo’n gesprek kost wat tijd, maar is dé vorm van waardering. Je laat namelijk merken dat je iemand ziet en serieus neemt. Zulke onverdeelde aandacht is onbetaalbaar.
Iedereen wordt blij van een gemeend compliment. Het helpt als je duidelijk aangeeft wat je waardeert aan iemand. Zeg dus niet: ‘Mijn complimenten’ of ‘Goed gedaan!’, maar maak duidelijk wat iemand zo goed heeft gedaan. Waardeer daarbij iedereen op zijn eigen niveau. Stel dus geen meetlat op waar iedereen aan moet voldoen voordat ze een compliment verdienen.
Benieuwd naar meer tips voor een goed gesprek? Elke Wiss, praktisch filosoof en schrijver van het boek Socrates of Sneakers, vertelt wat je beter wel en niet kunt doen.
Wil je je waardering uiten voor een prestatie? Als werkgever ben je misschien geneigd in te gaan op de resultaten. Vraag je werknemers in plaats daarvan eens hoe ze dit succes bereikt hebben. En complimenteer ze daarvoor. Mensen vinden het fijn om te kunnen vertellen hoe het ze gelukt is iets te bereiken – en terecht.
Je werknemers voelen het snel aan als je een compliment geeft dat je niet meent. En je wil natuurlijk niet nep overkomen.
Vraag je je af hoe je een oprecht compliment geeft? Een tip: neem even de tijd om te bedenken wat je zo waardeert aan iemand. Ook de werknemer die wat minder goed is in zijn werk, heeft sterke kanten. Dat kan ook iets minder voor de hand liggend zijn. Als je er goed over nadenkt, is de kans groter dat je op een compliment komt dat je echt meent.
Uit je waardering meteen. Wacht niet tot iemand met pensioen gaat.
Je hoort het weleens: managers die pas tijdens de afscheidsspeech hun waardering uiten voor een werknemer die met pensioen gaat. Dat is een no go. Beloon werknemers al tijdens de periode dat ze bij jou werken met je waardering. Of je dat nu doet door een speech te geven, een bos bloemen cadeau te doen of een kaartje te schrijven. Wacht daarnaast niet tot een ‘officieel moment’, zoals een functioneringsgesprek, maar uit je waardering ook tussendoor.
Je bent misschien geneigd op positieve momenten je waardering te uiten, bijvoorbeeld na een geslaagd project of als jullie net een grote opdracht binnengehaald hebben. Daar is in principe niets mis mee. Maar laat je waardering ook blijken op momenten dat het wat minder goed gaat met je werknemer. Stuur bijvoorbeeld een kaartje bij een vervelende gebeurtenis.
Door je waardering vaker te uiten, geef je je werknemers het goede voorbeeld. De kans is groot dat ze zelf ook meer schouderklopjes gaan uitdelen. Aan elkaar en als je geluk hebt ook aan jou. Andere ideeën: vaste ‘complimentenmomenten’. Of wat vaker stilstaan bij successen.
Is iemand bezig met een lastige taak? Of is het heel druk? Bied dan aan even te helpen. Door te signaleren dat je werknemer wat steun kan gebruiken, voelt hij of zij zich gezien en gewaardeerd door jou.
Waardering kan veel vormen aannemen. Denk aan een bonus bij goede prestaties, flexibele werktijden, de mogelijkheid tot thuiswerken of extra vakantiedagen. Ook kansen voor persoonlijke ontwikkeling zijn een vorm van waardering. Zoals cursussen, coachingsessies of opleidingen. Bijkomend voordeel: daar profiteer jij als werkgever ook weer van.
Bij Nationale-Nederlanden delen we graag inzichten over het verkorten en voorkomen van verzuim. Meteen meer lezen? Lees deze 7 tips voor een succesvolle employee journey. En ontdek alles wat je wil weten over empathisch leiderschap.