“Je moet het leuk maken om iets voor een ander te doen”

Huib Lloyd van Stichting Jarige Job in DE GROTE DRIE

In deze serie vragen we ondernemers naar drie belangrijke leermomenten en welke waardevolle lessen ze daaruit trokken. Deze keer: Huib Lloyd, directeur van Stichting Jarige Job. Deze stichting doneert verjaardagsboxen aan gezinnen die zelf niet voldoende geld hebben om de verjaardag van hun kind te vieren.

Het succesverhaal van Stichting Jarige Job begon twaalf jaar geleden op, hoe kan het ook anders, een verjaardag. Huib Lloyd zag hoe zijn eenjarige zoon bedolven werd onder de cadeaus. “Al die cadeaus voor een klein kind, terwijl ik wist dat een paar straten verderop mensen niet eens verf op muren hadden, of een bank om op te zitten.” Huib woont in Spangen, een Rotterdamse wijk waar de contrasten tussen arm en rijk groot zijn. Hij dacht: “Wat nou als we ervoor kunnen zorgen dat ook kinderen in de armste gezinnen hun verjaardag kunnen vieren?”

Huib ging in gesprek met de Voedselbank. “Daar werd het idee met open armen ontvangen. Alleen al in Rotterdam dreigen jaarlijks zo’n 10.000 kinderen door armoede geïsoleerd te raken. Ze kunnen niet sporten, niet op muziekles, en als ze jarig zijn melden hun ouders ze vaak ziek omdat er geen geld is om te trakteren.” Na dat gesprek wist Huib twee dingen zeker. “Eén: ik wil hierin mijn verantwoordelijkheid nemen. En twee: ik ga dat niet doen door geld te geven, maar door fysiek iets te bieden.” Zo ontstond het idee van de verjaardagsbox, met daarin alles voor een echte verjaardag thuis en op school: versiering, traktaties, benodigdheden om een taart te bakken en een cadeau.

Toen Stichting Jarige Job eenmaal een feit was, ging het initiatief als een lopend vuurtje door Nederland. Huib: “Dat pionieren was heerlijk. Ik had mezelf zes maanden gegeven om iets neer te zetten en deed het aanvankelijk naast mijn werk, een commerciële functie bij een internationaal bedrijf. Ik verzamelde mensen om me heen uit mijn persoonlijke en zakelijke netwerk. Samen dachten we na over de inhoud van de verjaardagsbox, de distributie ervan en hoe we zoveel mogelijk geld op konden halen.”

Het was een hectische start, maar met succes. Dankzij de samenwerking met de Voedselbank Rotterdam, en sponsors en vrijwilligers, overhandigde Huib na zes maanden voorbereiding de eerste verjaardagsbox aan de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. Het werd landelijk nieuws. Door die aandacht kon Stichting Jarige Job zich uitbreiden door heel Nederland. Nu, ruim twaalf jaar later, vieren jaarlijks meer dan 80.000 kinderen hun verjaardag met de hulp van Stichting Jarige Job. Het is een lange en mooie weg geweest, met vallen en opstaan, erkent Huib. Maar dat maakt het juist zo de moeite waard. De grootste lessen die Huib leerde, lees je hier:

1. 'Als je een boodschap positief brengt, bereik je meer.'

“Tijdens onze pioniersfase liep het met de sponsoring best goed, maar het werven van vrijwilligers voor het inpakken van de verjaardagsboxen was een uitdaging”, vertelt Huib. “Toen bedachten we: als we nou sociale bedrijfsuitjes maken van het inpakken van de boxen? Bedrijven zijn op zoek naar teamuitjes en willen maatschappelijk verantwoord bezig zijn. De werknemers krijgen een positief gevoel, en het bedrijf doet iets positiefs en concreets voor de samenleving. Zo krijgen wij ‘handjes die ons helpen’ én verbreden wij ons netwerk. Het werkt als een dolle!”

“Iedereen wordt vrolijk van onze inpakfabriek: je struikelt er over de bergen speelgoed en snoep. Er is zoveel negativiteit in de wereld, met armoede voorop. Maar hoe duister de tijden ook zijn, wij blijven altijd voor de feestjes zorgen, zowel bij ons op locatie als bij de kinderen thuis.”

Dit zijn de drie lessen van Kimberley Maynard van MAYFORCE. "Jong moeder worden gaf me een enorme drive."

2. 'Denk vanuit het perspectief van de ander.'

“Als je een stichting runt die iets doet voor kinderen, is het makkelijk om te roepen: ‘Steun ons! Want wij zijn goed!’ Maar ik vind het zelf interessanter om te kijken hoe je win-winsituaties creëert. Zo willen we minder afhankelijk worden van subsidies en donaties, dus gaan we fundraisen.”

Daarom start Stichting Jarige Job in oktober 2022 met ‘Tour de Loer Rotterdam’: tien leegstaande winkelpanden worden ingericht als pop-up winkel, elk met een ander feestthema. Per locatie kun je een deel van een verjaardagsbox sponsoren. Heb je alle locaties bezocht, dan heb je een complete box gedoneerd ter waarde van 35 euro. Je wordt als een held onthaald en mag je eigen box inpakken. Huib: “Zo informeren we mensen op een laagdrempelige manier over armoede, en kunnen zij er op een leuke manier iets tegen doen. Win-win dus. Wij noemen dat ‘FUN(d)raisen’: het mensen makkelijk en leuk maken om iets voor een ander te doen.”

Vrijwilligerswerk als secundaire arbeidsvoorwaarde

Nationale-Nederlanden is partner van Stichting Jarige Job en steunt de stichting jaarlijks met honderden vrijwilligers. Lees meer over vrijwilligerswerk als secundaire arbeidsvoorwaarde en het effect ervan op je werknemers.

3. ‘Ga samenwerkingen aan.'

“Er moet veel meer samengewerkt worden”, vindt Huib. “Zeker tussen gemeentes, goede doelen en bedrijfsleven. Het liefst willen we armoede stoppen. Maar dat lukt niet. De armoedecijfers stijgen alleen maar. Daarom moeten we het hebben van verbinding. Wij willen nauwer samenwerken met het Jeugdeducatiefonds en het samenwerkingsverband Samen voor alle kinderen waar Stichting Jarige Job onderdeel van is. Zo kunnen we nog meer kinderen helpen. Als je je als organisatie verbindt aan de juiste mensen en partijen, kun je veel bereiken.”

Samenwerken betekent volgens Huib ook: de juiste mensen om je heen verzamelen. “Onze operations manager was hiervoor supply chain manager bij een multinational, ook onze marketing- en communicatiemanager komt uit het bedrijfsleven. Zij hebben een goede functie en dito salaris ingeruild voor meer voldoening en betekenis in hun werk. Ze gaan hier letterlijk elke dag met een glimlach de deur uit. Daar ben ik dankbaar voor.”

Naam bedrijf: Stichting Jarige Job
Begonnen in: 2010
Aantal medewerkers: 7 FTE
Zakelijk voorbeeld: “Eberhard van der Laan. Voor goede doelen heeft hij veel betekend. Ik heb hem een paar keer mogen ontmoeten en spreken. Een bijzondere, daadkrachtige man. Overigens vind ik als Rotterdammer burgermeester Aboutaleb ook fantastisch. Hij heeft mij en mijn vrouw zelfs getrouwd.”
Aantal werkuren: “Ik heb nog nooit een out of office-reply aangezet. Ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan, maar ook om op de hoogte te blijven. Ik heb geen idee hoeveel uren ik maak. Soms veertig, soms tachtig. Maar zo voelt het nooit.”

Nieuwsbrief

Als ondernemer ben je continu in beweging. De wereld om je heen verandert, en jij en je onderneming ook. Met onze tips, achtergrondartikelen en interviews helpen we jou om die veranderingen vol vertrouwen aan te gaan.

Meld je aan voor de nieuwsbrief