We vragen klanten om hun identiteit opnieuw te bevestigen. Dit maakt online bankieren veiliger voor jou én voor ons. En alleen dan kun je gebruik blijven maken van je rekening(en). Heb je een e-mail of brief gehad van ons? Dan lees je hier of dit klopt en meer informatie over wat we je vragen.
Ben je klant bij ons en ontving je een brief of e-mail om je identiteit opnieuw te bevestigen? Dit doe je eenvoudig online met je smartphone of via een afspraak aan huis. Wat je ook kiest, je begint altijd in jouw beveiligde mijn.nn omgeving.
Bevestig je identiteit zelf online.
Zo werkt het:
Ik wil graag hulp of ik heb geen smartphone.
Zo werkt het:
Er worden veel valse e-mails (phishing) verstuurd door internetcriminelen. Daarom vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt door ons verstuurd is.
Dit controleer je eenvoudig zelf. Zodra je een e-mail of brief van ons ontvangt over het opnieuw bevestigen van je identiteit, staat er ook een melding in mijn.nn klaar. Dit is je persoonlijke en beveiligde omgeving. Zie je ook een melding in mijn.nn staan? Dan weet je helemaal zeker dat de vraag om je identiteit opnieuw te bevestigen echt van ons komt. Twijfel je na het inloggen in mijn.nn of het bericht door ons verstuurd is? Neem dan contact met ons op.
Meer weten over veilig internetten? Op onze pagina over veilig internetten lees je wat phishing precies is, hoe je het kunt herkennen en wat je moet doen als je een phishingbericht hebt ontvangen.
Helaas zijn er criminelen die banken of rekeningen willen misbruiken. Bijvoorbeeld voor het witwassen van crimineel geld of voor het financieren van terrorisme. Sommige criminelen stelen identiteitsgegevens om een rekening onder een andere naam aan te vragen.
Als bank hebben we een belangrijke rol bij het tegenhouden van dit soort misbruik Dit staat ook in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). In deze wet staat dat wij onze klanten moeten kennen en moeten weten waarvoor zij hun rekening(en) gebruiken.
Je bevestigde je identiteit toen je klant werd bij Nationale-Nederlanden Bank. We controleerden je identiteit toen op een andere manier. Deze manier is niet meer voldoende. We zijn volgens de Wwft namelijk verplicht om bij identificatie op afstand extra moeite te doen om zeker te weten dat de opgegeven identiteit klopt. Dit moet ook voor bestaande klanten.
Daarom hebben we de manier waarop we de identiteit van nieuwe klanten controleren veranderd. Zo kunnen we de identiteit beter controleren en houden we onze bank veilig. Ook bestaande klanten moeten zich opnieuw identificeren via deze nieuwe manier.
We bewaren en gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor vastgestelde doelen. We hechten veel belang aan je privacy en gaan daarom zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens, volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wil je weten hoe we jouw persoonsgegevens op een veilige manier gebruiken? Dat lees je in ons Privacy statement.
Je kunt je identificeren met een geldig en origineel:
Onze e-mail kan als spam in je mailbox terechtkomen, in plaats van rechtstreeks in je inbox. De afzender van een e-mail van Nationale-Nederlanden waarin we je vragen je identiteit opnieuw te bevestigen eindigt altijd op: @nn.nl.
Ja, je kunt je identiteit bevestigen via de NN App of via mijn.nn in een browser.
Nadat je je identiteit hebt bevestigd, controleren we de gegevens die we van je hebben ontvangen. Binnen vijf werkdagen informeren we je per e-mail of we je identiteit succesvol hebben gecontroleerd én goedgekeurd. We laten het je ook weten als we de controle niet goed kunnen uitvoeren.
Dit controleer je eenvoudig zelf:
Ja, je kunt je identiteit bevestigen vanuit het buitenland door in te loggen in mijn.nn en te kiezen voor 'online identiteit bevestigen'. Voor het online bevestigen van je identiteit heb je een geldig paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) en een smartphone nodig. Je identiteit aan huis bevestigen via onze partner AMP is alleen mogelijk in Nederland*.
*Er gelden uitzonderingen voor de Waddeneilanden. AMP Groep komt wel langs op Texel. Bewoners van de andere Waddeneilanden kunnen een afspraak maken in Harlingen.
Je hebt een gezamenlijke rekening. Dit betekent dat er twee rekeninghouders zijn. Als je mederekeninghouder de identiteit ook moet bevestigen dan heeft je mederekeninghouder ook bericht van ons ontvangen. Het is dan belangrijk dat jullie allebei je identiteit bevestigen om gebruik te kunnen blijven maken van je rekening. Daarom vragen we jou en de mederekeninghouder allebei om je identiteit te bevestigen. Let op, voor het opnieuw bevestigen van je identiteit heb je een eigen mijn.nn account nodig. Je kunt dit niet doen via het account van je partner. Dat geldt ook voor een afspraak met AMP Groep. Je moet beide een eigen afspraak maken met AMP Groep via je eigen mijn.nn account.
Om je identiteit te kunnen bevestigen, gaan wij uit van de voorna(a)m(en) en achternaam zoals deze in je paspoort of op je identiteitskaart staan. Dit kan dus afwijken van de achternaam die je in het dagelijks leven gebruikt.
Ben je als wettelijk vertegenwoordiger bij ons bekend? Dan ontvang je bericht van ons zodra wij de klant de eerste uitnodiging sturen om de identiteit opnieuw te bevestigen. In dat bericht lees je meer over hoe je als wettelijk vertegenwoordiger kunt helpen. Het is belangrijk dat je als wettelijk vertegenwoordiger bij ons bekend bent. Is dat niet het geval? Hier lees je meer over vertegenwoordiging en hoe je je aanmeldt.
Persoonsgegevens die we van jou ontvangen voor de controle van jouw identiteit. Welke gegevens we van je opslaan, hangt af van de manier waarop je je identiteit bevestigt.
Bij identificatie online en op locatie
Algemene gegevens zoals je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum.
Gegevens om je te kunnen identificeren, zoals een kopie van je identiteitskaart of paspoort. Zorg ervoor dat er geen andere personen of persoonsgegevens te zien zijn op de kopie (of foto) van je paspoort of identiteitskaart. Gebruik bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond. We vragen je tijdens het online identificeren om je identiteitsbewijs te kantelen. Het kantelen van je identiteitsbewijs slaan we op als korte video in onze systemen.
Bij identificatie online
De foto van je gezicht (selfie). Zorg ervoor dat er geen andere personen of persoonsgegevens te zien zijn op je selfie. Gebruik bijvoorbeeld een witte muur als achtergrond. We vragen je tijdens het identificeren om je hoofd naar links en rechts te bewegen. Deze beweging slaan we op als korte video in onze systemen.
Bijzondere persoonsgegevens
We willen apart stilstaan bij de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Wij controleren jouw identiteit door de foto op je identiteitsbewijs te vergelijken met de foto en korte video die jij via mijn.nn van jezelf maakt. Ook controleren we de echtheid van je identiteitsbewijs met de korte video die jij via mijn.nn van je identiteitsbewijs maakt. Wij maken voor deze controles gebruik van artificiële intelligentie (AI). Bij de controle van je foto’s en korte video’s worden bijvoorbeeld specifieke gezichtskenmerken met elkaar vergeleken aan de hand van een algoritme. Als uit de controle blijkt dat er een afwijking is, dan wordt dat door een medewerker beoordeeld.
Let op! Deze bijzondere persoonsgegevens worden voor geen enkel ander doel verwerkt dan voor het controleren of jij dezelfde persoon bent als op de pasfoto van je identiteitsbewijs.
Lees in ons Privacy statement hoe we op een veilige manier met je gegevens omgaan.
Nee, je mag je burgerservicenummer niet afschermen als je je identiteit bevestigt in mijn.nn. Organisaties buiten de overheid mogen je BSN gebruiken als dat wettelijk bepaald is. De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht Nationale-Nederlanden Bank om jaarlijks informatie aan de Belastingdienst door te geven. Het gaat onder andere om informatie over je vermogen, ontvangen en/of betaalde rente of lopende leningen. Daarbij moeten we je BSN vermelden. De Belastingdienst gebruikt de gegevens bijvoorbeeld om belasting te heffen en bij de aangifte inkomstenbelasting.
Meer informatie over het gebruik van je BSN vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Zolang je klant bij ons bent, bewaren we jouw gegevens. Dat zijn we wettelijk verplicht. We verwijderen je gegevens zeven jaar na de beëindiging van je overeenkomst. Voor gegevens die we alleen verwerken voor de identificatie en verificatie geldt dat we deze vijf jaar na de beëindiging van je overeenkomst verwijderen.
Geen zorgen, je hebt genoeg tijd om je identiteit te bevestigen. We raden je wel aan je identiteit zo snel mogelijk te bevestigen. We sturen je hiervoor herinneringen over een periode van een aantal weken. Als je niet reageert op de herinneringen sturen we je een brief of e-mail waarin we je laten weten voor wanneer je het gedaan moet hebben. Bevestig je je identiteit niet voor die datum dan blokkeren we je rekening.
We raden je aan je identiteit zo snel mogelijk te bevestigen. We sturen je hiervoor herinneringen over een periode van een aantal weken. Als je niet reageert op deze herinneringen sturen we je een brief of e-mail waarin we je laten weten voor wanneer je het uiterlijk gedaan moet hebben. We doen ons best je zo goed mogelijk te helpen en het opnieuw identificeren zo makkelijk mogelijk te maken. Ben je te laat? Dan wordt je bestaande rekening(en) geblokkeerd. Je ontvangt dan een e-mail of brief met daarin precies uitgelegd wat de gevolgen van blokkade voor jou zijn.
We zijn wettelijk verplicht om je identiteit opnieuw te controleren. We hebben je hierover de afgelopen weken meerdere berichten per e-mail en post gestuurd. Je hebt je identiteit niet opnieuw bevestigd vóór de datum die in de brief staat. Daarom is je rekening geblokkeerd. Let op, je kunt deze blokkade laten verwijderen door je identiteit alsnog te bevestigen. Hoe dit werkt staat in de brieven en e-mails die je hebt ontvangen.
Wil je echt geen berichten van ons meer ontvangen over het opnieuw bevestigen van de identiteit? Dat kan alleen door de rekening(en) bij ons te beëindigen. Dat kan je zelf doen via mijn.nn. Heb je een bankspaarrekening, zoals Aanvullende PensioenOpbouw, Aanvullende PensioenUitkering of Banksparen Ontslagvergoeding? Dan heeft het opzeggen van de rekening fiscale gevolgen. Ook kun je een verzoek doen tot overdracht van het kapitaal naar een andere aanbieder (bank, verzekeraar of beleggingsinstelling). Je moet er rekening mee houden dat je ook bij een andere aanbieder gevraagd wordt de identiteit te bevestigen.
Is er een bijzondere reden waarom je (nu) het proces niet kan doorlopen? Dan kun je telefonisch contact met ons opnemen op 088 663 06 63 (kies 0 in het menu). Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.
Heb je een vraag of wil je hulp bij het bevestigen van je identiteit? Dan kun je ons bellen op 088 663 06 63 (kies 0 in het menu). Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur. We helpen graag.