Heb je een bericht van ons gekregen en vertrouw je het niet? Denk je dat het phishing is? We leggen uit hoe je de website, een mail of telefoontje van Nationale-Nederlanden herkent. Én hoe je phishing aan ons meldt.
Meld een phishing e-mail of phishing telefoontje aan ons via telefoonnummer 088 663 01 12.
Als internetcriminelen vissen naar jouw persoonlijke (inlog)gegevens, dan noemen we dit phishing. Dit gebeurt vaak via e-mail. Maar dit kan ook gebeuren via de telefoon, sms'jes, WhatsApp en nep-websites. Internetcriminelen gebruiken jouw gegevens om in je account te komen. En om je geld te stelen.
Wat is een phishing e-mail?
Met een phishing e-mail vissen internetcriminelen naar je beveiligingscodes. Deze e-mails lijken vaak erg op e-mails die je normaal krijgt van Nationale-Nederlanden. Pas daarom goed op.
Elke phishing e-mail ziet er anders uit. Let daarom goed op als een e-mail verwijst naar nn.nl óf vraagt om je gegevens. Krijg je een e-mail van Nationale-Nederlanden? Wees dan extra alert als de e-mail een van de volgende kenmerken heeft:
Let op! Natuurlijk vragen ook wij jou weleens om je gegevens te controleren. Helaas doen internetcriminelen dat ook.
Een e-mail van Nationale-Nederlanden eindigt altijd op:
@communicatie.nn.nl
@nn.nl
@nn-group.com
@nn-zorg.nl
@notificatie.nn-zorg.nl
@campaign.nn.nl
@mail.nn.nl
Een aangetekende mail van Nationale-Nederlanden komt van:
@nationalenederlanden2.aangetekend.nn.nl
Wat is telefonische phishing?
Naast phishing via e-mail kunnen internetcriminelen je ook bellen. Ze vertellen je dat je geld niet veilig is op je spaarrekening. En vragen je vervolgens om het geld over te maken naar een ander rekeningnummer. Misschien staat zelfs het telefoonnummer van Nationale-Nederlanden in je scherm. Deze truc heet spoofing.
Aan de URL zie je of een website veilig is. Websites met een veilige verbinding beginnen met https://. Ook zie je in de adresbalk een gesloten hangslotje. Als je op het hangslotje klikt dan zie je het beveiligingscertificaat van de website. Probeer het maar eens op nn.nl.
Zorg dat je telefoon, computer, laptop of tablet altijd de laatste update heeft. Controleer elke maand of er een nieuwe update is.
Gebruik je een draadloos netwerk (wifi)? Beveilig deze verbinding en zorg dat je wachtwoord moeilijk te raden is.
Ga je inloggen of internetbankieren op een persoonlijke omgeving? Doe dat alleen op je eigen toestel. En op een netwerk dat je vertrouwt. Gebruik geen gratis draadloze netwerken (hotspots), en log ook niet in op openbare computers. Je weet niet hoe veilig dat is.
Heeft de website die je bezoekt een persoonlijke omgeving? Zorg dan voor veilige inloggegevens. Zo doe je dat:
Jouw inloggegevens zijn uniek en geven alleen jou toegang tot je persoonlijke gegevens. Wij nemen nooit contact met je op om te vragen naar je inloggegevens. Alleen als je ons zelf belt met vragen over mijn.nn kunnen we je om je gebruikersnaam vragen. Wij vragen nooit naar je wachtwoord.
Als je een account aanvraagt voor mijn.nn, krijg je een activatienummer. Gebruik dit activatienummer om jouw mijn.nn account te activeren. Je verzint een gebruikersnaam tijdens het activeren van jouw mijn.nn account. Met deze gebruikersnaam activeer je mijn.nn door zelf een tijdelijk wachtwoord op te vragen. Als je de eerste keer inlogt, vragen wij je je wachtwoord aan te passen. Het wachtwoord in de e-mail is vanaf nu onbruikbaar.
Voor het aanmaken van een mijn.nn-account moet je je identificeren. Je kunt hiervoor eerst een activatienummer aanvragen. Je kunt je ook identificeren met iDIN. Dan heb je binnen enkele minuten toegang tot mijn.nn!
Wil je je gegevens beter beschermen? Zet Veiliger inloggen aan. Met Veiliger Inloggen gebruik je de NN App om in te loggen op mijn.nn. Om in te loggen scan je met de NN App een QR-code op je computer. Je kan dan niet meer inloggen met je gebruikersnaam of wachtwoord. Hierdoor komen cybercriminelen moeilijker bij je gegevens. Lees meer over inloggen met de NN App.
In mijn.nn kun je veilig internetbankieren. Zo zorgen wij daarvoor:
Sluit je mijn.nn af? Log dan uit via de knop rechts boven in het scherm.
Nn.nl wordt continu bijgewerkt. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan passen wij onze website direct aan. Ook laten wij de beveiliging van onze site regelmatig testen door gespecialiseerde bedrijven. Als zij verbeteringen zien voor onze site, voeren wij dit direct door.
Om fraude te voorkomen geven we veel voorlichting over veilig bankieren. Daarvoor werken we samen met andere banken en de Betaalvereniging Nederland aan nationale campagnes. Zoals ‘Hang op, klik weg, bel uw bank’.
Lees meer over veiligheidsregels op Veiligbankieren.nl
Heb je een vraag?
Bel ons als je hulp nodig hebt met inloggen op nn.nl of het installeren van de app. Wij helpen je graag.
Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.