Voorzetkamer

Voorzetkamers zijn apparaten om medicijnen in te ademen bij patiënten met astma of COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Om te zorgen dat het geneesmiddel direct op de juiste plaats komt, hebben fabrikanten, naast onder andere tabletten en injecties, geneesmiddelen ontwikkeld die direct ingeademd moeten worden. Je hebt een medische diagnose nodig van je behandelend arts. De behandelend arts moet op het voorschrift ook de reden van aanvraag aangeven.

2024

Vergoeding voorzetkamer in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding voorzetkamer Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2024 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt je selectie verfijnen op: voorzetkamers.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de normen, keuringen en eisen.
  • Een snelle levering. Verbruiksartikelen worden binnen 24 uur na bestelling geleverd.
  • Een goede bereikbaarheid. De zorgverleners zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.

Wat moet je verder weten?

  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom.
  • Je hebt vooraf géén akkoordverklaring nodig van Nationale-Nederlanden. Je kunt gelijk contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een contract heeft afgesloten.
  • Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen afspraken mee heeft gemaakt? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. De volgende gegevens stuur je mee met je aanvraag: naam arts, relatienummer, naam leverancier, omschrijving van het hulpmiddel, artikelnummer, Z-index nummer / GPH-code en de medische indicatie. Je verzoek stuur je naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2023

Vergoeding voorzetkamer in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding voorzetkamer Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2023 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van je hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Je basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al je verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt je selectie verfijnen op: voorzetkamers.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de normen, keuringen en eisen.
  • Een snelle levering. Verbruiksartikelen worden binnen 24 uur na bestelling geleverd.
  • Een goede bereikbaarheid. De zorgverleners zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.

Wat je verder moet weten

  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom.
  • Je hebt vooraf géén akkoordverklaring nodig van Nationale-Nederlanden. Je kunt gelijk contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een contract heeft afgesloten.
  • Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen afspraken mee heeft gemaakt? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. De volgende gegevens stuur je mee met je aanvraag: naam voorschrijver, relatienummer, naam leverancier, omschrijving van het hulpmiddel, artikelnummer, Z-index nummer / GPH-code en de medische indicatie. Je verzoek stuur je aan:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

lay2d0c75ded163443486f25446c77adff7

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact