Ga direct naar inhoud

Je bent met pensioen

Op deze pagina vind je belangrijke informatie over je pensioen.

Uitbetaaldata pensioen

Je ontvangt je pensioenuitkering uiterlijk de 25ste van de maand op je rekening. Heb je een buitenlandse rekening? Dan duurt het langer voordat het geld op je rekening staat.

Zo herken je een betaling van ons

Uitkeringsspecificatie
In plaats van een uitkeringsspecificatie staat de informatie over de uitbetaling op je bankafschrift. Je ziet hier de volgende omschrijvingen:

Omschrijving op je bankafschrift Uitleg
Exc Ons excassonummer
BR Het brutobedrag van je uitkering
LH De ingehouden loonheffing
ZVW De bijdrage Zorgverzekeringswet

Je ziet dus bij iedere uitbetaling een specificatie op je bankafschrift

Bankrekeningnummer
Het rekeningnummer waarvan we bedragen naar je overmaken is: NL56INGB0007308641.
Dit rekeningnummer zie je op je bankafschrift.

Woon je in het buitenland?
Dan maken we bedragen naar je over van bankrekeningnummer NL36INGB0652783473.

Uitbetaling vanuit meerdere polissen
Bedragen van meerdere polissen tellen we bij elkaar op. Heb je een pensioenproduct van voormalig Delta Lloyd en van Nationale-Nederlanden? Dan ontvang je van ons twee aparte betalingen.

Nieuwe belastingtarieven
Aan het begin van een nieuw jaar kunnen de belastingtarieven wijzigen. Dit kan ervoor zorgen dat vanaf januari van dat jaar de uitkering wijzigt. Kijk op belastingdienst.nl voor meer informatie over de belastingschijven en tarieven die gelden in dit jaar.

Welke informatie krijg je over je uitkering van Nationale-Nederlanden?

Specificatie
Je uitkeringsspecificatie zie je bij iedere uitbetaling op je bankafschrift.

Jaaropgaaf
Een keer per jaar sturen we je een jaaropgaaf voor je belastingaangifte. Je ontvangt deze jaaropgaaf in februari.

Pensioenoverzicht
Elk jaar ontvang je een pensioenoverzicht waarin we de hoogte en duur van je uitkering vermelden en wie de begunstigden zijn.

Bewijs van leven
Ontvang je een lijfrente-uitkering of woon je in het buitenland? Dan kunnen we je vragen om een bewijs van leven. Dit gebruiken we om vast te stellen of je uitkering nog door moet gaan. Hiermee krijgen we de zekerheid dat je nog altijd recht hebt op de uitkering. En voorkomen we dat er na je overlijden te veel wordt uitgekeerd. Dat kan namelijk fiscaal nadelige gevolgen hebben voor je nabestaanden.

Het document waarmee je bewijst in leven te zijn heet officieel een ‘attestatie de vita’. Je kunt dit document aanvragen bij je gemeente. Hier zijn meestal kosten aan verbonden. Ontvang je een AOW-uitkering? Dan hebben we als bewijs van leven voldoende aan een kopie bankafschrift, met daarop de bijschrijving van je AOW-uitkering. Dit bankafschrift mag niet ouder zijn dan drie maanden. Een attestatie de vita is dan niet nodig.

Wanneer verandert het bedrag van je uitkering?

De hoogte van je netto-uitkering kan wijzigen. Redenen daarvoor kunnen zijn:

Het bereiken van de AOW-leeftijd
Het verlopen van een vrijstelling van belastingheffing
Je bent in een ander land gaan wonen
Een wijziging van het wel of niet toepassen van loonheffingskorting
Fiscale wijzigingen

Veelgestelde vragen

Ik wil een uitkeringsspecificatie ontvangen. Kan dat?
Ik heb een pensioenuitkering bij Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden. Worden die nu samengevoegd?
Ik wil mijn pensioen per polis ontvangen. Kan dat?
Ik wil mijn pensioenuitkering verdelen over meerdere rekeningnummers. Kan dat?