Directe Schadeafhandeling

Sinds 1 juli 2021 heb je met je Auto- of Motorverzekering met een dekking WA of WA Plus de keuze om de schade door jouw eigen verzekeraar af te laten handelen. Dit heet Directe Schadeafhandeling.

Als je voorheen een schade aan je eigen auto of motor had, moest je dit bij de verzekeraar van de veroorzaker claimen. Maar Directe Schadeafhandeling brengt daar verandering in. Deze service geeft je de keuze om schade aan je eigen auto of motor (veroorzaakt door een ander) af te laten handelen door Nationale-Nederlanden. Schade is al vervelend genoeg, dat begrijpen wij maar al te goed. Dan is het fijn als je snel met ons kunt schakelen.


Wat verandert er voor jou?

Bijna alle soorten schade kun je melden bij je eigen vertrouwde verzekeraar of je eigen verzekeringsadviseur. Dat geldt voor de Inboedel- en Opstalverzekering, maar ook bij de All risk dekking van je Auto- of Motorverzekering. Alleen bij de WA en de WA Plus dekking was dat niet zo: je stapte dan naar de aansprakelijke partij. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt sneller en eenvoudiger afgehandeld;
  • Je klopt gewoon aan bij de eigen verzekeraar en meldt je schade;
  • Je hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Je behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken.


Wanneer is het van toepassing?

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing van een auto of motor, met een particuliere verzekering, met een ander motorrijtuig;
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
  • Zowel de auto of motor als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing in de volgende gevallen:

  • Letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting);
  • Waar er sprake is van gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid van de verzekerde beïnvloeden;
  • Waar er sprake is van een aanrijding met meerdere partijen zoals een kettingbotsing.

Veelgestelde vragen

Is er een verschil tussen de vergoeding als ik zelf de schade ga verhalen bij de aansprakelijke partij?

Voor de vergoeding maakt het geen verschil of je de schade zelf verhaalt of dat wij dit voor je doen.

Mijn verzekeraar vindt dat ik (ook) aansprakelijk ben en vergoedt de schade niet of maar gedeeltelijk. Wat kan ik doen?

Wij vergoeden wat de tegenpartij moet betalen. Denk je dat de tegenpartij (helemaal) aansprakelijk is en dat er meer betaald moet worden? Schakel dan eventueel een rechtsbijstandsverzekeraar in. Je kunt de schade ook zelf of via je adviseur claimen bij de verzekeraar van de andere partij.

Ik heb de Module Rechtsbijstand afgesloten bij mijn autoverzekering. Moet ik deze nu opzeggen?

Het is nog steeds verstandig om de module Rechtsbijstand te houden. De nieuwe regeling geldt daarbij alleen als er uitsluitend blikschade is. Heb je te maken met een aanrijding waarbij de regeling niet geldt? Dan is de module Rechtsbijstand erg verstandig. Denk bijvoorbeeld aan de (juridische) hulp die je nodig hebt als je te maken krijgt met letselschade of blijvende invaliditeit. Of je hebt te maken met een aanrijding met een voertuig met een buitenlands kenteken. In die gevallen geldt de regeling niet.

Geldt deze regeling ook als ik een aanrijding heb met een auto met een buitenlands kenteken?

Nee, alleen als het voertuig een Nederlands kenteken heeft. Ben je aangereden door een voertuig met een buitenlands kenteken? Dan geldt deze regeling niet.